Afleveringsforretning er processen omkring overdragelsen af nøglen til din nye bolig. Under afleveringsforretningen gennemgår du og entreprenørens repræsentant sammen boligen, så du kan sikre dig, at alt er, som det skal være, før du skriver under på, at du modtager boligen.
Hvis du finder fejl og mangler under gennemgangen, er det en god idé at få dem udbedret, inden du skriver under på overtagelsen, og inden du betaler det sidste beløb for boligen. Det er en rigtig god idé at have en professionel byggesagkyndig med som din repræsentant ved afleveringsforretningen.
Den byggesagkyndige ved, hvordan en nybygget bolig skal se ud og finder alle de fejl og mangler, du måske ikke selv ser. I enkelte tilfælde kan der være væsentlige fejl og mangler, som gør, at du ikke skal overtage din nye bolig. En byggesagkyndig ved sin side kan derfor i sidste ende spare dig for mange penge og frustrationer.
Det er typisk entreprenøren, der indkalder til afleveringsforretning, og det skal normalt ske med et varsel på mindst 5 arbejdsdage. Det foregår oftest gennem en skriftlig indkaldelse.
Selve afleveringsforretningen er et møde, hvor bygherre og entreprenør gennemgår det færdige byggeri sammen. Formålet er at sikre, at byggeriet er opført i overensstemmelse med kontrakten og gældende standarder.
Under afleveringsforretningen gennemgås bygningens installationer og øvrige dele af byggeriet for eventuelle fejl og mangler. Hvis der er påvist væsentlige mangler, dokumenteres disse i en afleveringsprotokol. Det kan være en god idé også at inkludere uvæsentlige mangler.
Entreprenøren er ansvarlig for at få udbedret manglerne inden for aftalt tid. Når byggeriet er frit for enhver væsentlig mangel på det angivne tidspunkt, kan byggeriet afleveres. Byggeriet overgår herefter til bygherrens ansvar.
Ved en afleveringsforretning er det vigtigt, at de rette personer er til stede for at sikre en korrekt og ordentlig gennemgang af det færdige byggeri. Som minimum skal bygherren og entreprenøren være til stede, da det er her, byggeriet officielt gennemgås og overdrages.
Herudover er det ofte en fordel at have en rådgiver som en byggesagkyndig med til din afleveringsforretning.
Hvis entreprenøren ikke møder op til afleveringsforretningen, kan bygherren i nogle tilfælde gennemføre afleveringsforretningen uden entreprenøren. Det afhænger af de konkrete omstændigheder og bestemmelser i kontrakten.
En førgennemgang er en gennemgang af byggeriet for at identificere eventuelle fejl og mangler i god tid, inden det er helt færdigt. Eventuelle fejl og mangler bliver også her dokumenteret i en afleveringsprotokol. Afleveringsforretningen er den formelle aflevering af det færdige byggeri.
Der kan være aftalt en specifik dato eller tidsramme for afleveringsforretningen i kontrakten. Hvis der afholdes en førgennemgang (som er standard i AB18), skal afleveringsforretningen finde sted senest 10 arbejdsdage efter førgennemgangen, hvis ikke andet er aftalt.
Et juridisk dokument, der beskriver resultatet af afleveringsforretningen. Det omfatter både væsentlige og uvæsentlige mangler samt frister for udbedring af manglerne. Begge parter skal underskrive protokollen.
Afleveringsprotokollen fungerer som skriftlig dokumentation om manglerne og danner grundlag for det videre forløb. Det er vigtigt at huske, at uvæsentlige mangler, der ikke hindrer ibrugtagning, ikke nødvendigvis udskyder afleveringen.